Friday 20 April 2012

STRESS


Mental Yang Negatif  jadi Mari kita cuba mengekalkan tahap “kementalan akal dan fikiran kita yang sihat/ baik.  Antara caranya :
Amalkan nilai-nilai keugamaan dan moral yang baik.
Mengamalkan cara hidup sihat
Berpandukan Kenyataan (Be Realistic)
Berfikir dengan positif
Buat keputusan secara bijak
Cari kawan
Dengar suara hati sendiri
Belajar menangani kritikan dengan baik
Belajar menjadi diri sendiri / menyukai diri sendiri
Belajarlah berkata “TIDAK”
Rancang masa anda dengan baik
Jarakkan perubahan-perubahan dalam hidup
Bina keluarga bahagia
Kongsi masalah anda dan mendapat bantuan dari professional bila diperlukan.
Be realistic – kenali kekuatan dan kelemahan diri sendiri, fokus akan matlamat yang boleh dicapai dan belajarlah menerima apa yang tidak boleh diubah ( Qada & Qadar ).
Buat keputusan secara bijak – Fahami fakta² yang berkaitan , pertimbangkan kesan baik dan buruk .
Cari kawan – Mempunyai kawan untuk berbual dan ketawa bersama dan hormati pandangan mereka dan bersabar.
Dengar suara hati – Suara hati/perasaan memberitahu apa yang sedang berlaku, apa yang kita perlukan, juga apa yang penting untuk diri sendiri. Kita boleh berpura-pura untuk tidak berasa apa-apa namun kita tetap ada perasaan . Tidak salah meluahkan perasaan, sesuai dengan tempat dan keadaan kerana dengan memendam perasaan jauh di dalam hati akan lebih mengganggu perasaan.
Belajar menangani kritikan dengan baik – Buat keputusan apa yang patut diterima atau dipercayai. Kita tidak perlu menerima semua kenyataan yang dibuat mengenai diri kita, kita boleh memilih untuk menerima atau menolak kritikan tersebut, kerana hanya kita sendiri yang lebih mengetahui tentang diri sendiri.
Belajar menjadi diri sendiri / menyukai diri sendiri – Buatlah satu perkara baik setiap hari sebagai hadiah istimewa untuk diri sendiri, cakap hal² yang baik² tentang diri sendiri dan tidak perlu menyukai semua orang dan semua orang tidak perlu menyukai kita.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...